Od redakcji |
Na co się skusić?
Każdy z nas jest klientem, więc i nam nieobce są dylematy pojawiające się, gdy stoimy przed regałami pełnymi wielokolorowych produktów: „Co mam wybrać?”. Wielu konsumentów nieświadomych jest, jak wiele producent żywności zrobił, by sięgnięto po produkt właśnie jego firmy. Przede wszystkim wykonał specjalistyczne testy, żeby w choć pewnym stopniu poznać zawiłe preferencje, na które wpływają kwestie o charakterze społecznym i socjologicznym. Jak wyglądają takie analizy konsumenckie – o tym w artykule Zbigniewa Oczadły, który wskazuje, jak choć w pewnym stopniu zrozumieć, co klientom w „głowie siedzi”.
Dzisiaj, decydując się na wybór produktu, zwracamy uwagę na jego cenę, ale w coraz większym stopniu i na jakość. To owa jakość jest hasłem wpisywanym na reklamowe slogany, pojawiającym się na stronach internetowych czy opakowaniach produktów. Przykłady firm, dla których jest to priorytet, można mnożyć. Zapytaliśmy o osiąganie najwyższej jakości pińczowski Gomar, którego pracownicy zapewniają, że choć wyroby firmy są średnią półką cenową to chcą, by ich marka była postrzegana – jeśli chodzi o jakość – jako „premium”.
– Gdy podjęliśmy decyzję o produkcji piw, zaczęliśmy modernizować zakład – mówi na naszych łamach Paweł Kalina, właściciel Browaru Południe. – Już na samym początku podjęliśmy dwie kluczowe decyzje. Pierwszą było to, że od początku warzymy piwa, które są naturalne w 100%, nawet kosztem zmniejszenia ilości wytwarzanego produktu.
Podobne podejście do najwyższej jakości ma również Milkpol, który koncentruje się na produktach krótkoterminowych. – Nie będziemy się „ścigać” z dużymi mleczarniami, bo nie mamy z nimi szans – mówi Wiesław Niedziałek, prezes zarządu firmy. – Oni z kolei nie będą konkurować z nami, ponieważ nie rozwiozą swoich świeżych produktów na całą Polskę. I dodaje na zakończenie zdanie będące chyba dobrym podsumowaniem tematu „jakości produktów”: – Polacy się bogacą, zwracają coraz większą uwagę na jakość, „naturalność” żywności. Ale tu potrzeba jeszcze trochę czasu, ponieważ najważniejsza dla klientów wciąż pozostaje cena. Rynek odbiorców wymagających jednak rośnie, szkoda że nie szybciej. Cóż, musimy uzbroić się w cierpliwość. |
|
Temat numeru 5/2011 |
Wybierz mnie…! dr inż. Zbigniew Oczadły | 8 |
W świecie IT… Michał Kraus | 12 |
Przetwórstwo owocowo-warzywne |
Jakość z najwyższej półki Angelika Gajewska, Przemysław Płonka | 16 |
Kontrola owoców i warzyw Katarzyna Trojnar | 19 |
Mleczarstwo |
Musimy uzbroić się w cierpliwość Rozmowa z Wiesławem Niedziałkiem | 21 |
Zdrowa krowa … zdrowe mleko dr Anita Sędłak | 23 |
Mleko pod lupą Urszula Wieteska | 26 |
Browarnictwo i przemysł spirytusowy |
Przyjemność zamknięta w puszce Agnieszka Kołogrecka | 29 |
Orkisz w butelce Ewelina Szymeczko | 30 |
Jak podbić rynek? Rozmowa z Pawłem Kaliną | 31 |
Kto wie … jak powinna smakować „polska wódka”? Leszek Wiwała | 33 |
Piwo ponad podziałami Maciej Chołdrych | 37 |
Papst bier Marek Suliga | 40 |
Akcyza alkoholowa Teresa Sławińska-Choryło | 42 |
Dodatki do żywności |
Co kryje żywność? Zagrożenia mikrobiologiczne środowiskowe i technologiczne w żywności pochodzenia roślinnego cz. II Lesław Juszczak | 44 |
Prawie jak naturalny… dr inż. Magdalena Sikora | 50 |
Woda w przemyśle spożywczym |
Superwoda. Uzdatnianie wody w przemyśle spożywczym dr inż. Agnieszka Nawirska-Olszańska | 54 |
Woda w piwie? Wojciech Mrugalski | 60 |
Co kryje woda? dr inż. Dorota Kręgiel | 62 |