Od redakcji |
Jaki rok?
Koniec roku to zawsze dobra okazja do podsumowań, również w branży spożywczej. Jak zapamięta ona minione miesiące? Jako czas trudny, dobry, przeciętny? Co może przynieść rok 2012? O krótkie podsumowanie poprosiliśmy m.in. kilku producentów napojów, soków czy piwa. Swoją ocenę wystawiają także przedstawiciele związków bądź stowarzyszeń: Stowarzyszenia Krajowa Unia Producentów Soków, Związku Polskich Przetwórców Mleka, Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego.
Uzupełnieniem tego swoistego branżowego podsumowania roku jest krótkie kalendarium – subiektywny przegląd wybranych, ważnych wydarzeń z 2011. Z pewnością jednym z nich jest wprowadzenie zmian w zakresie podatków. Jakich? Co znaczą one dla producentów? Odpowiedź na te pytania można znaleźć w artykule Teresy Sławińskiej-Choryło pt. „Podatkowe posumowanie”.
Jedni w ostatnim czasie zyskali, inni stracili. W sytuacji ostrej konkurencji i równoczesnego spowolnienia gospodarczego jeszcze ważniejsza staje się umiejętność przygotowania produktu wyróżniającego się spośród innych, dostępnych na sklepowych półkach. Jak projektować nowe wyroby? Kilka sekretów tej sztuki zdradza Zbigniew Oczadły.
Skoro jesteśmy przy opakowaniu, to trzeba w tym miejscu przypomnieć o nowych przepisach w zakresie znakowania żywności. Szczegóły tych regulacji można znaleźć w artykule „Czas na zmianę etykiet”. Mam nadzieję, że m.in. czytelne i dobrze zaprojektowane opakowanie zachęci konsumentów do kupowania większej ilości Państwa produktów. Tego redakcja magazynu „Agro Przemysł” życzy wszystkim przedstawicielom branży spożywczej na Nowy Rok. |
|
Temat numeru 6/2011 |
Czas na zmianę etykiet. Nowe przepisy w zakresie znakowania żywności Karolina Kaszewska-Romańczuk | 8 |
Podsumowanie roku |
Koszyk spożywczy w 2011 r. Kamila Piechocińska | 14 |
Kompania wciąż liderem Wojciech Mrugalski | 16 |
Grzaniec i inne piwa Sebastian Tołwiński | 18 |
Sukces regionalnej Łomży Maciej Ładwiński | 20 |
Nowoczesność i polityka ekologiczna Marek Skrętny | 22 |
Rok 2011 w Browarze Sulimar autor | 24 |
Wiele nowych smaków Dawid Piekarz | 26 |
Coca-Cola dopasowana do zmian Iwona Jacaszek | 28 |
Rok Frugo Paulina Włodarska | 30 |
Spada udział polskich soków zagęszczonych Barbara Groele | 32 |
Wciąż niskie tempo koncentracji przetwórstwa Marcin Hydzik | 34 |
Wzrost zainteresowania produktami „eko” Robert Meus | 36 |
Rozpoczęcie prywatyzacji Marcin Kulicki | 38 |
Kalendarium 2011 Marek Żuliński | 40 |
Podatkowe podsumowanie Teresa Sławińska-Choryło | 44 |
Maszyny i urządzenia |
„Żyrafy” w Mokate Paweł Krzesak | 46 |
Marketing i zarządzanie |
Jak projektować produkt? Zbigniew Oczadły | 48 |
Przemysł odpowiedzialny Tomasz Lis | 50 |
Browarnictwo i przemysł spirytusowy |
Ziołowe akordy chmielu, czyli o piwoznawczym slangu Maciej Chołdrych | 52 |
Dwa światy Rozmowa z Krzysztofem Panek | 55 |
Woda w przemyśle spożywczym |
Woda wodzie nierówna Izabela Szamrej | 57 |
Analizy |
Wody smakowe – czy tylko samo zdrowie? Dorota Kręgiel | 64 |