Partner serwisu

Czas pozytywów

Kategoria: Artykuły z czasopisma

Miniony rok był przede wszystkim stabilny i pozytywny. Branży przyniósł niewielki wzrost sprzedaży piwa, a Kompanii Piwowarskiej – kolejne inwestycje, rozpoczęcie współpracy z ważnymi partnerami i nową strategię CSR.

Czas pozytywów

Choć nie dysponujemy jeszcze oficjalnymi statystykami i podsumowaniami, rok 2014 już teraz możemy ocenić jako lepszy niż poprzedni. Sprzyjająca aura sprawiła, że sezon piwny zaczął się stosunkowo wcześnie i trwał aż do później jesieni. Dodatkowo na ubiegły rok przypadły duże wydarzenia sportowe, angażujące miliony kibiców. Te korzystne okoliczności pozwalają nam mieć nadzieję, że miniony rok zakończyliśmy wynikiem pozytywnym, ze wzrostem sprzedaży ok. 1%.

 

Rewolucja jakościowa, a nie ilościowa

Rynek piwa jest w tej chwili stabilny i nasycony. Polscy konsumenci wypijają już blisko 100 litrów piwa per capita – to ilość, która plasuje nas w europejskiej i światowej czołówce. Dlatego nie przewidujemy rekordów sprzedaży czy gwałtownych zmian na rynku. Rewolucja odbywa się natomiast gdzie indziej: w sferze preferencji polskich piwoszy. Wyraźnie widać, że Polak jest gotów zapłacić za piwo więcej, jeśli za tę cenę otrzyma wyższą jakość, a przede wszystkim nowy smak. Eksperymentowanie, próbowanie nieznanych rodzajów i stylów piwnych – ten trend wciąż się rozwija.

Specjalnie dla konsumentów spragnionych nowych piwnych doznań Kompania Piwowarska przygotowała kilka propozycji. W nowości obfitowała jesień – w październiku marka Książęce zaprezentowała aż dwie nowe specjalności, czyli Chlebowo Miodowe oraz Świeży Chmiel. To pierwsze jest piwem idealnym na jesienno-zimowe wieczory, o nieco głębszym smaku. Wytrawne połączenie posmaku lipowego miodu z zapachem świeżo pieczonego chleba przywodzi na myśl same ciepłe skojarzenia. Natomiast Książęce Świeży Chmiel to propozycja dla miłośników piwnej goryczki. Ten wariant był dostępny przez kilka jesiennych tygodni wyłącznie w pubach. Dzięki świeżemu chmielowi piwo cechuje się niespotykanym świeżym aromatem oraz szlachetną goryczką, która zbalansowana jest przez delikatną słodycz pochodzącą ze słodu pilzneńskiego.

Jeśli mowa o trendach, to drugą zauważalną tendencją jest odchodzenie od piw mocnych na rzecz tych o mniejszej zawartości alkoholu. W tej chwili udział w rynku piw mocnych, czyli zawierających ponad 6,2 proc. alkoholu, to jedynie ok. 14%, a jeszcze dekadę temu sięgał 25%. Dziś coraz chętniej wybieramy piwa lekkie, także smakowe, jak również tzw. beer miksy, czyli piwa z dodatkiem cytrusowej lemoniady. Są one szczególnie popularne latem, kiedy temperatura rośnie i konsumenci szukają orzeźwienia.

 

Większa elastyczność, większa powierzchnia magazynowa

W minionym roku nie zabrakło także inwestycji ani istotnych dla KP wydarzeń i osiągnięć. Przede wszystkim zakończyła się rozbudowa Lech Browarów Wielkopolski, rozpoczęta jesienią 2013. Całkowity koszt tej inwestycji to 100 mln złotych. Jeszcze na etapie przygotowań do ubiegłorocznego sezonu piwnego uruchomiliśmy nową linię rozlewu, która zajmuje powierzchnię ok. 5 000 m² i obsługuje butelki zwrotne o pojemności 500 ml. Rozruch nastąpił w marcu, a od lata linia pracuje pełną parą. Jej docelowa wydajność to 60 000 butelek na godzinę.

Natomiast na przełomie lutego i marca Kompania Piwowarska przejęła w Centrum Logistyczno-Inwestycyjnym Poznań w Swarzędzu halę o powierzchni ok. 20 tysięcy m2, tj. dwukrotnie większą niż wykorzystywana wcześniej. Ta olbrzymia przestrzeń stanowi aż 18% całej powierzchni magazynowej użytkowanej przez KP. Związaliśmy się kilkuletnią umową z CLIP, ponieważ traktujemy nowe centrum jako miejsce strategiczne dla dystrybucji piwa do klientów z zachodniej Polski.

Nowe centrum dystrybucji to z jednej strony nasza odpowiedź na rosnące oczekiwania rynku w zakresie obsługi logistycznej, z drugiej – wyjście naprzeciw planom sprzedaży w kolejnych latach. Szacujemy, że sprzedaż z tego centrum dystrybucyjnego osiągnęła w sezonie 0,9 mln hektolitrów, czyli blisko 3 razy więcej niż w poprzednim roku. Dzięki nowemu magazynowi KP może też lepiej obsługiwać klientów.

Ze Swarzędza wyjeżdża 12 samochodów ciężarowych wypełnionych piwem na godzinę. Ta liczba jest porównywalna jedynie z mocą załadunkową Tyskich Browarów Książęcych i Lecha Browarów Wielkopolski. W praktyce oznacza to, że Swarzędz przejął część sprzedaży od browaru w Poznaniu. Ta zmiana ułatwiła browarowi obsługę zwiększonych mocy rozlewowych wynikających z inwestycji w nową linię butelkową, poczynionych w październiku 2013 roku.

 

Stadion Narodowy jest nasz!

Niewątpliwie ogromnym sukcesem było nawiązanie współpracy ze Stadionem Narodowym. W lutym ubiegłego roku KP oraz spółka PL.2012+ – operator Stadionu Narodowego – podpisały umowę, na mocy której nasza firma została partnerem największego stadionu w Polsce. W ramach umowy KP otrzymała tytuł Oficjalnego Sponsora – Dostawcy Piwa. Umowa będzie obowiązywać przez 3 lata.

Dzięki temu kibice oraz uczestnicy imprez organizowanych na Stadionie Narodowym mogą napić się Tyskiego oraz innych naszych piw. Umowa uprawnia Kompanię Piwowarską do wykorzystania wizerunku Stadionu Narodowego w komunikacji marketingowej. Branding pojawia się w szczególności na tzw. menu boardach, jest elementem terenów zewnętrznych, gdzie wyeksponowane są flagi oraz inne oryginalne elementy informacyjno-promocyjne. Dodatkowo marki KP współtworzą tzw. look & feel stref VIP Stadionu Narodowego, czyli lóż, klubu biznesowego i innych. Dysponujemy na Stadionie swoimi lożami oraz miejscami biznesowymi, możemy organizować tutaj eventy, spotkania biznesowe czy szkolenia.

Stadion Narodowy to największa i najnowocześniejsza arena wielofunkcyjna w Polsce, na której odbywają się najważniejsze wydarzenia sportowe, rozrywkowe, społeczne, biznesowe i kulturalne. Spółka PL.2012+ szacowała, że w 2014 roku Stadion Narodowy będzie miał co najmniej 1,5 miliona gości – zarówno uczestników wydarzeń całostadionowych, jak i gości konferencji, targów i innych spotkań biznesowych. W kolejnych latach liczba gości i widzów ma przekroczyć 2 miliony rocznie. W tej chwili rozpoznawalność marki Stadion Narodowy wynosi 99%. Dla Kompanii Piwowarskiej to unikalna platforma sprzedażowa – miejsce sprzedaży tysięcy hektolitrów piwa i promowania kultury spożywania piwa, wiedzy o nim i pasji.

Również podpisanie umów z sieciami gastronomicznymi Sphinx i Da Grasso uznajemy za duże osiągniecie. W efekcie współpracy z pierwszą z tych firm nasze piwa pojawiły się w ubiegłym roku w 111 lokalach w całej Polsce, zaś w 2015 r. wkroczymy do 170 pizzerii.

 

Zrównoważony rozwój na nowo

W drugiej połowie roku ogłosiliśmy nową strategię zrównoważonego rozwoju „Postaw na piwo”,  która opiera się na 5 źródłach wzrostu. Jednym z nich jest „Rozwój biznesu i społeczności”, w ramach którego Kompania Piwowarska wspiera swoim know-how drobnych przedsiębiorców. We współpracy z naszymi partnerami biznesowymi  w całej Polsce organizujemy szkolenia dla sprzedawców i właścicieli sklepów. Są to m.in. szkolenia z zakresu zarządzania kategorią oraz budowania kultury piwnej w Polsce zarówno dla detalistów i gastronomów, jak i sił sprzedaży klientów. W 2014 roku zostało przeszkolonych już ponad 3700 partnerów.

Kompania Piwowarska postawiła sobie za cel do 2020 roku wesprzeć bezpośrednio 13 500 drobnych przedsiębiorstw w Polsce poprzez doskonalenie ich wzrostu i rozwój źródeł utrzymania ich rodzin, również w sposób wykraczający poza tradycyjne relacje komercyjne. Jeśli założyć, że każda z tych firm daje zatrudnienie średnio trzem osobom, to bezpośrednie korzyści w postaci poprawy dochodów utrzymania może odnieść ponad 40 tys. ludzi.

Pozostałe źródła wzrostu obejmują obszary, w których już wcześniej byliśmy bardzo aktywni, m.in. „Odpowiedzialne spożycie”, „Czyste środowisko” i „Oszczędzanie wody”. Jesteśmy przekonani, że dzięki takim działaniom także my sami będziemy się rozwijać, a nasz pozytywny wpływ na lokalne społeczności i wkład w polską gospodarkę jeszcze się zwiększą.

 

Artykuł został opublikowany w numerze 1/2015 magazynu "Agro Przemysł"

Fot. Kompania Piwowarska

ZAMKNIJ X
Strona używa plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. OK, AKCEPTUJĘ