Polacy chętnie sięgają po roślinne alternatywy dla produktów mlecznych. Napoje roślinne siłą napędową kategorii
Produkty roślinne, w tym alternatywy dla mleka i nabiału, zyskują coraz większą popularność, zarówno w Polsce, jak i w Europie. W ostatnich 12 miesiącach asortyment z tej kategorii był obecny w 4,7 mln polskich gospodarstw domowych, co stanowi 34,6% wszystkich gospodarstw domowych w naszym kraju[1]. Wartość jego sprzedaży rok do roku wzrosła zaś o 11,3% w porównaniu do analogicznego okresu[2]. Obchodzony 22 sierpnia Światowy Dzień Mleka Roślinnego to dobra okazja, aby przypomnieć o walorach roślinnych alternatyw dla produktów mlecznych oraz ich miejscu w korzystnej zarówno dla zdrowia, jak i planety diecie planetarnej.
Ostatnie lata przyniosły znaczący wzrost zainteresowania produktami pochodzenia roślinnego zwłaszcza wśród młodych Europejczyków, którzy coraz częściej stosują diety fleksitariańskie, wegetariańskie i wegańskie[1]. Jak pokazują badania, konsumenci sięgają po produkty roślinne głównie ze względu na zdrowie, smak oraz chęć urozmaicenia swojej codziennej diety[2]. Przekłada się to nie tylko na wzrost sprzedaży w ujęciu wartościowym, ale także wolumenowym, który rok do roku wyniósł 14%[3]. – Świadczy to o coraz większej akceptacji i popularności tych produktów wśród klientów, coraz częściej poszukujących ciekawych alternatyw dla produktów mlecznych. Optymizmem napawa fakt, że konsumenci uwzględniają produkty pochodzenia roślinnego w swojej diecie ze względu na zdrowie, ale również to, że doceniają ich różnorodność. Produkty roślinne mogą być wartościowym elementem jadłospisu każdego z nas – mówi Marek Sumiła, dyrektor zarządzający Danone i Żywiec Zdrój. Jak pokazują prognozy, rynek produktów roślinnych będzie w Europie rósł w tempie 8% do 2025 roku[4].
Napoje roślinne w centrum uwagi
Do urzeczywistnienia tych przewidywań może przyczynić się sprzedaż napojów roślinnych, które w Polsce stanowią 77% kategorii produktów roślinnych. W pierwszej połowie 2024 roku sprzedało się ponad 30 mln litrów tych produktów[5]. Na ich popularność wpływ może mieć między innymi szeroka oferta – dostępne są bowiem m.in. napoje sojowe, owsiane, ryżowe, migdałowe czy kokosowe, a także ich wariacje smakowe. Są one nie tylko świetnym dodatkiem do kawy. Mają szerokie zastosowanie także w codziennej kuchni – mogą stanowić bazę koktajli, naleśników czy owsianek. Badania pokazują, że chętnie sięgają po nie mieszkańcy małych i średnich miejscowości, a także mieszkańcy obszarów wiejskich – odpowiednio 44% i 32%[6].
Liderem wśród kategorii produktów roślinnych jest należąca do Danone marka Alpro[7], odpowiadająca za prawie jedną trzecią sprzedaży wartościowej całej kategorii (32,6%)[8]. Pozycję tę zawdzięcza sprzedaży właśnie napojów roślinnych i roślinnych alternatyw dla jogurtów – odpowiednio na poziomie 34,6% oraz 32,7%[9].
W trosce o zdrowie i planetę
Produkty roślinne doskonale wpisują się w koncepcję diety planetarnej, zwanej fleksitariańską, zakładającej zmniejszenie spożycia mięsa – przede wszystkim czerwonego – i cukru oraz podwojenie spożycia owoców, warzyw i nasion roślin strączkowych czy orzechów[10]. Rozwiązanie to zostało opracowane przez zespół naukowców (wchodzących w skład The EAT-Lancet Commission on Food, Planet, Health) i łączy smak oraz przyjemność jedzenia z korzyściami dla zdrowia i troską o stan planety.
Eksperci wskazują, że produkcja żywności odpowiada aktualnie za jedną czwartą globalnej emisji gazów cieplarnianych, z czego ponad połowa pochodzi z hodowli zwierząt, a najbardziej obciążająca dla klimatu jest produkcja wołowiny[11]. Ograniczenie spożycia mięsa oraz produktów pochodzenia zwierzęcego i zwiększenie w diecie obecności produktów pochodzenia roślinnego może zatem przynieść pozytywne efekty w walce z globalnym ociepleniem. Dieta planetarna jest zalecana również przez ekspertów zainicjowanego przez DANONE Interdyscyplinarnego Centrum Analiz i Współpracy „Żywność dla Przyszłości”. Jak przekonują w raporcie „Talerz przyszłości”, stosowanie jej może zapobiec nawet 11,6 mln przedwczesnych zgonów rocznie na świecie, gdyż zmniejsza ryzyko chorób – w tym dietozależnych[12].
Zrównoważona produkcja
Należy jednak pamiętać, że wartościowe produkty pochodzenia roślinnego powinny powstawać w sposób zrównoważony.
– Alpro oferuje najszersze na rynku portfolio produktów roślinnych, które w zależności od wariantu, dostarczają wartościowych składników takich jak: białko, błonnik, wapń czy witaminy (B2, B12, D2 i E). Nasze produkty powstają z wysokiej jakości składników, pochodzących ze sprawdzonych źródeł. Przykładowo soja, którą wykorzystujemy, pochodzi z krajów europejskich oraz Kanady. Nigdy nie pozyskiwaliśmy nasion soi z obszarów wylesionych w Amazonii lub innych lasów deszczowych. Z kolei migdały wykorzystywane do produkcji produktów Alpro pochodzą z rejonu Morza Śródziemnego. W trakcie ich uprawy podlewane są przede wszystkim wodą deszczową. Gdy tej brakuje, rolnicy stosują nawadnianie kropelkowe, czyli takie, które dostarcza tyle wody, ile faktycznie potrzebuje roślina – podkreśla Marek Sumiła.
Warto również dodać, że Alpro posiada certyfikat B Corp od 2018 roku. Jego przyznanie poprzedza restrykcyjny proces weryfikacji, badający realny wpływ przedsiębiorstwa na środowisko oraz szerokie grono interesariuszy w całym łańcuchu wartości. Otrzymanie certyfikatu jest jednocześnie podjęciem zobowiązania do ciągłej realizacji strategii zrównoważonego rozwoju i aktywnego wprowadzania rozwiązań odpowiadających na wyzwania społeczne i środowiskowe. W 2022 r. ten sam certyfikat uzyskał dystrybutor Alpro w Polsce – Danone sp. z o.o.
Różnorodność i jakość na wagę złota
Kluczem do przyciągnięcia uwagi konsumentów jest szeroka gama produktów, zarówno alternatyw dla mleka, jak i jogurtów, pozwalająca na ich różnorodne wykorzystanie. Napoje sojowe, owsiane, kokosowe czy migdałowe od Alpro świetnie sprawdzą się np. jako baza do koktajli, z kolei te z linii Barista idealnie pasują do kawy. W ofercie marki konsumenci znajdą także szeroki wybór sojowej alternatywy dla jogurtów, a także alternatywę dla jogurtu typu skyr, którą na krajowym rynku oferuje aktualnie wyłącznie Alpro.
KONTAKT PRASOWY:
Justyna Fedasz
Kierownik ds. Komunikacji Zewnętrznej, grupa spółek DANONE
justyna.fedasz@danone.com, tel. 502 416 406
O spółce Danone:
Danone to lider w tworzeniu wysokiej jakości, smacznych i wartościowych produktów mlecznych oraz produktów pochodzenia roślinnego[13]. Do ich produkcji wykorzystuje starannie wyselekcjonowane surowce, ekspercką wiedzę i wieloletnie doświadczenie. Dostrzegając zmieniające się potrzeby i preferencje konsumentów, firma nieustannie rozwija swoją ofertę. Wszystko po to, by ułatwić dokonywanie lepszych wyborów żywieniowych każdego dnia. W ofercie Danone znajduje się bogaty wybór jogurtów i serków, deserów mlecznych oraz produktów funkcjonalnych takich marek, jak Activia, Actimel, Danio, Danonki, Fantasia czy Gratka, a także linia produktów naturalnych o prostym składzie, takich jak jogurt naturalny Danone czy kefir. W portfolio Danone obecna jest również marka Alpro, oferująca szeroki wybór produktów pochodzenia roślinnego.
Pierwsze produkty Danone pojawiły się w Polsce w 1991 roku. Dziś firma zatrudnia ponad 1 500 pracowników, a jej serce znajduje
się w zakładzie produkcyjnym w Bieruniu. To tam wywarzane są jogurty i serki, które trafiają na krajowy rynek oraz
do ponad 20 innych krajów w Europie oraz do Stanów Zjednoczonych.
Danone jest częścią grupy spółek DANONE. W Polsce DANONE działa w 3 obszarach istotnych dla prawidłowego żywienia: produkty mleczne oraz pochodzenia roślinnego (Danone), woda i napoje (Żywiec Zdrój), żywienie specjalistyczne, obejmujące żywność dla niemowląt i małych dzieci oraz żywność specjalnego przeznaczenia medycznego (Nutricia). Wszystkie spółki DANONE łączy podwójne zobowiązanie na rzecz zrównoważonego rozwoju gospodarczego i społecznego oraz misja niesienia zdrowia poprzez żywność tak wielu ludziom, jak to możliwe. Poprzez oferowane produkty oraz realizowane projekty i programy - w myśl wspólnej wizji One Planet. One Health - spółki DANONE zachęcają do podejmowania właściwych wyborów żywieniowych na co dzień, a także przyczyniają się do zdrowia kolejnych pokoleń i lepszego stanu naszej planety. W 8 lokalizacjach w kraju zatrudnienie znajduje ponad 3 000 osób, rozwijających się zawodowo w bezpiecznym i przyjaznym środowisku pracy. Poznaj grupę spółek DANONE, odwiedzając www.danone.pl.
[1] Raport „Plant-Based Eating in Europe”, Euromonitor International, 2023.
[2] Kantar Brand Health Tracking; styczeń-grudzień 2023.
[3] Danone za NielsenIQ, Panel Handlu Detalicznego, Cała Polska (Indeks spożywczy), Sprzedaż wartościowa i wolumenowa (w kg) w 1000, Zmiana sprzedaży wartościowej i wolumenowej w %, Udziały wartościowe i wolumenowe w % w okresie Tydzień 27 2022-Tydzień 26 2023 i odpowiednio Tydzień 27 2023-Tydzień 26 2024, Kategoria: Produkty roślinne – napoje roślinne i roślinne alternatywy dla jogurtów, deserów i śmietan; segmenty zdefiniowane przez Danone (Prawa autorskie © 2024, NielsenIQ).
[4] Raport „Plant-Based Eating in Europe”, Euromonitor International, 2023.
[5] Danone za NielsenIQ, Panel Handlu Detalicznego, Cała Polska (Indeks spożywczy), Sprzedaż wartościowa i wolumenowa (w kg) w 1000, Zmiana sprzedaży wartościowej i wolumenowej w %, Udziały wartościowe i wolumenowe w % w okresie Tydzień 1-Tydzień 26 2023 i odpowiednio Tydzień 1-Tydzień 26 2024, Kategoria: Produkty roślinne – napoje roślinne i roślinne alternatywy dla jogurtów, deserów i śmietan; segmenty zdefiniowane przez Danone (Prawa autorskie © 2024, NielsenIQ).
[6] GFK, Analiza Point of Entry dla kategorii Napojów Roślinnych; kwiecień 2022-marzec 2023.
[7] Danone za NielsenIQ, Panel Handlu Detalicznego, Cała Polska (Indeks spożywczy), Sprzedaż wartościowa i wolumenowa (w kg) w 1000, % w okresie Tydzień 1-Tydzień 26 2023 i odpowiednio Tydzień 1-Tydzień 26 2024, Kategoria: Produkty roślinne wg marek, segmenty zdefiniowane przez Danone (Prawa autorskie © 2024, NielsenIQ).
[8] Danone za NielsenIQ, Panel Handlu Detalicznego, Cała Polska (Indeks spożywczy), Sprzedaż wartościowa i wolumenowa (w kg) w 1000, Zmiana sprzedaży wartościowej i wolumenowej w %, Udziały wartościowe i wolumenowe w % w okresie Tydzień 1-Tydzień 26 2023 i odpowiednio Tydzień 1-Tydzień 26 2024, Kategoria: Produkty roślinne, marka Alpro w segmentach, segmenty zdefiniowane przez Danone (Prawa autorskie © 2024, NielsenIQ).
[9] Tamże.
[10] Raport „Talerz Przyszłości”: https://danone.pl/assets/interdyscyplinarne/Raport_Talerz_Przyszlosci_2023.pdf.
[11] Jak jeść zdrowo i dbać o planetę. Dieta planetarna w praktyce. - Narodowe Centrum Edukacji Żywieniowej (pzh.gov.pl)
[12] Willett, W. i in., Food in the Anthropocene: the EAT-Lancet Commission on healthy diets from sustainable food systems, „Lancet” 2019, Vol. 393, s. 447–492, DOI: 10.1016/S0140-6736(18)31788-4.
[13] Danone za Nielsen – firma Danone, wykluczając marki własne, osiągnęła najwyższy udział wartościowy sprzedaży w grupie produktów nabiałowych (rozumianej jako suma kategorii: desery mleczne, serki homogenizowane, mleko smakowe, kawa mrożona, produkty mleczne dla dzieci, desery roślinne i jogurty, kefiry, maślanki i jogurty) oraz w grupie produktów roślinnych (rozumianej jako suma kategorii: napoje, desery, jogurty i śmietany pochodzenia roślinnego), Panel Handlu Detalicznego, rynek: Cała Polska z Dyskontami (Food), sprzedaż wartościowa – udziały, okres IV 2018 – III 2020.
Komentarze